Τι είναι τα προγράμματα εκμάθησης κοινωνικών δεξιοτήτων;
Κοινωνικές δεξιότητες είναι όλες οι λεκτικές και μη λεκτικές συμπεριφορές που χρησιμοποιούμε στην επικοινωνία και στην αλληλεπίδραση με τους γύρω μας καθημερινά. Περιλαμβάνουν τόσο την ομιλία, όσο και τις συνειδητές και ασυνείδητες χειρονομίες και εκφράσεις του προσώπου. Τα παιδιά και οι έφηβοι που διαθέτουν ισχυρές κοινωνικές δεξιότητες δύνανται να αλληλεπιδρούν θετικά σε ποικίλα πλαίσια, να δείχνουν ενσυναίσθηση στις αλληλεπιδράσεις τους, να διεκδικούν, να σέβονται τα δικαιώματα των γύρω και να ξεπερνούν καθημερινές δυσκολίες με λειτουργικό τρόπο.
Τα προγράμματα κοινωνικών δεξιοτήτων απευθύνονται σε κάθε παιδί ή έφηβο που αντιμετωπίζει κοινωνικές δυσκολίες και ιδιαίτερα στα παιδιά και τους εφήβους με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος. Καθώς η κοινωνική συνδιαλλαγή αποτελεί πυρηνική δυσκολία στα παιδιά και τους εφήβους με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, τα προγράμματα κοινωνικών δεξιοτήτων στοχεύουν στη διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων εξατομικευμένα, ανάλογα με το αναπτυξιακό επίπεδο και τις ανάγκες του κάθε παιδιού ή εφήβου.
Γνώμονας των προγραμμάτων για τα παιδιά και τους εφήβους με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος είναι η βελτίωση της ψυχικής υγείας και της ποιότητας της ζωής τους, καθώς μαθαίνουν τρόπους επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης για κάθε σύστημα στο οποίο ανήκουν (σχολικό σύστημα, οικογενειακό σύστημα, κοινωνικό σύστημα). Οι κοινωνικές δεξιότητες διδάσκονται μέσω παιχνιδιού, παιχνιδιών εναλλαγής ρόλων, κοινωνικών ιστοριών, καθώς και συχνή χρήση οπτικοακουστικών μέσων.
Κατηγορίες κοινωνικών δεξιοτήτων
Κάποιες από τις βασικότερες κατηγορίες κοινωνικών δεξιοτήτων για παιδιά και εφήβους που διδάσκονται στα προγράμματα κοινωνικών δεξιοτήτων είναι:
- Μη λεκτική επικοινωνία: βλεμματική επαφή, χειρονομίες, γλώσσα του σώματος
- Εαυτός: η αποδοχή συνεπειών, η υπευθυνότητα, η έκφραση συναισθημάτων
- Διαπροσωπικές δεξιότητες: η διαπραγμάτευση, η διαχείριση συγκρούσεων, η βοήθεια στους άλλους, το μοίρασμα με άλλους, ο σεβασμός, η προσέλκυση της προσοχής, η διεκδικητικότητα και η χρήση φιλοφρονήσεων
- Δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων: του περιβάλλοντος, όπως η διαχείριση έκτακτων καταστάσεων, η απολογία, η αναζήτηση βοήθειας και η οργάνωση του επόμενου βήματος
- Δεξιότητες ολοκλήρωσης έργων: η συγκέντρωση της προσοχής, η ολοκλήρωση εργασιών
ΕΝΤΑΞΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥ, I.C.CAN
- 210 96 19 445
- info@ic-can.gr
- Αττικής 44, Άνω Γλυφάδα