Στάδια Ανάπτυξης Λόγου και Ομιλίας

  • Home
  • Άρθρα
  • Στάδια Ανάπτυξης Λόγου και Ομιλίας
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΕΣ ΓΛΥΦΑΔΑ

Ηλικία 12μηνών

  • Αναγνωρίζει ήχους και τους εντοπίζει γυρνώντας το κεφάλι
  • Επαναλαμβάνει και μιμείται ήχους και τους χρησιμοποιεί μαζί με χειρονομίες για να υποδείξει τις ανάγκες του
  • Χαμογελάει όταν του μιλάνε
  • Καταλαβαίνει το ναι και το όχι
  • Καταλαβαίνει και αποκρίνεται στο όνομά του
  • Αναγνωρίζει λέξεις που σχετίζονται με συνηθισμένα αντικείμενα και οικεία πρόσωπα (π.χ. μαμά, μπαμπάς, κούπα, παπούτσι, γάλα), καθώς και ήχους ζώων
  • Ακούει όταν του μιλάς
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1–3 λέξεων
  • Κατανοεί απλές εντολές

Ηλικία 13 – 24 μηνών

  • Ακολουθεί απλές εντολές
  • Αναγνωρίζει 3-5 μέρη του σώματος
  • Συνδυάζει χειρονομίες και λόγο
  • Χρησιμοποιεί λέξεις πιο συχνά από ασυνάρτητη ομιλία (νεολογισμούς)
  • Είναι 25 – 50% κατανοητό στους ξένους
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από 3 έως 20 λέξεις ως 18 μηνών και 20-50 ως δύο ετών
  • Αρχίζει να συνδυάζει ουσιαστικά και ρήματα
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί αντωνυμίες
  • Απαντά στην ερώτηση «τι είναι αυτό;»
  • Διασκεδάζει ακούγοντας ιστορίες
  • Ονομάζει οικεία αντικείμενα
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 100-300 ή περισσότερων λέξεων

Ηλικία 2 – 3 ετών

  • Ο λόγος είναι καταληπτός 50 – 75%
  • Καταλαβαίνει το «ένα» και τα «πολλά»
  • Ακολουθεί απλές εντολές και απαντά σε απλές ερωτήσεις
  • Απολαμβάνει να ακούει μικρές ιστορίες, τραγούδια και ρυθμούς
  • Κάνει ερωτήσεις
  • Χρησιμοποιεί φράσεις 3 – 4 λέξεων, με Υποκείμενο – Ρήμα – Αντικείμενο
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 500 ή 900
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 έως 250
  • Καταλαβαίνει τα περισσότερα πράγματα από αυτά που λέγονται

Ηλικία 3 – 4 ετών

  • Ο λόγος είναι 80% καταληπτός ( μπορεί να μην έχει κατακτήσει σ,ζ,ξ,ψ,ρ)
  • Έχει ένα αντιληπτικό λεξιλόγιο 1200 – 2000 λέξεων
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 800 – 1500 λέξεων
  • Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 2 και 3 μέρη
  • Χρησιμοποιεί 4 με 5 λέξεις στις προτάσεις
  • Ρωτάει και απαντάει σε απλές ερωτήσεις (ποιος, τι, που, γιατί)
  • Συχνά κάνει ερωτήσεις και ζητά λεπτομέρειες στις απαντήσεις
  • Καταλαβαίνει τη λειτουργία των αντικειμένων και διαφορές στις έννοιες (σταματώ – ξεκινώ,
    μέσα – έξω, μικρό – μεγάλο)
  • Χρησιμοποιεί την ομιλία για να εκφράσει συναισθήματα
  • Έχει αίσθηση του παρελθόντος και του μέλλοντος
  • Κατάλληλη χρήση του «είμαι» και «είναι» στις προτάσεις
  • Βάζει δύο γεγονότα σε χρονολογική σειρά
  • Συμμετέχει σε συζητήσεις

Ηλικία 4 – 5 ετών

  • Ο λόγος του είναι συνήθως καταληπτός από τους ξένους
  • Παράγει σύμφωνα με 90% ακρίβεια
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 2800 ή περισσότερων λέξεων
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900 έως 2000 ή περισσότερων λέξεων
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 4 έως 8 λέξεων
  • Απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις που αποτελούνται από 2 μέρη
  • Μετράει ως το 10 μηχανικά
  • Χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις
  • Μιλά σχετικά με εμπειρίες στο σχολείο, σε σπίτια φίλων κτλ.
  • Αναμεταδίδει με ακρίβεια μια μεγάλη ιστορία
  • Δίνει προσοχή σε μια ιστορία και απαντά σε απλές ερωτήσεις σχετικά με αυτή
  • Χρησιμοποιεί κτητικές αντωνυμίες, μέλλοντα χρόνο και συγκριτικά μορφήματα στις προτάσεις

Ηλικία 5 – 6 ετών

  • Επικοινωνεί εύκολα με ενήλικες και άλλα παιδιά
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 13000 λέξεις
  • Ονομάζει χρώματα , σχήματα , αντίθετα και μέρες της εβδομάδας
  • Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 3 μέρη
  • Χρησιμοποιεί παρελθόντα χρόνο και μέλλοντα κατάλληλα
  • Χρησιμοποιεί συνδέσμους και σύνθετες προτάσεις με σωστή σύνταξη και ρηματικούς χρόνους
  • Ανταλλάσσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες
  • Αναμεταδίδει με ακρίβεια μια ιστορία
  • Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικά ποιηματάκια
  • Αντιλαμβάνεται τη σχέση γραπτού και προφορικού λόγου , δηλαδή ότι οι λέξεις μπορούν να έχουν και γραπτή μορφή

Related Posts

Το παιδί σας περιγράφει ;
Πολλές φορές θα έχετε παρατηρήσει στα παιδιά σας την αδυναμία να σας περιγράψουν πώς πέρασαν στο σχολείο. Συνήθως,  οι απαντήσεις που δέχεστε είναι «παίξαμε, ζωγραφίσαμε».…
Read More
Εκπαιδευτική Παρέμβαση σε παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
Η αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής παρέμβασης σε ένα μεγάλος μέρος της στηρίζεται στην κατάλληλη επιλογή του σχολικού πλαισίου που θα βρεθεί το παιδί. Η συμπεριληπτική εκπαίδευση…
Read More
Ομαλή Προσαρμογή στο Σχολείο τον Σεπτέμβριο: Συμβουλές για Γονείς και Παιδιά
Ο Σεπτέμβριος είναι μια περίοδος προκλήσεων για πολλές οικογένειες, καθώς σηματοδοτεί την επιστροφή στην καθημερινότητα του σχολείου μετά από τις καλοκαιρινές διακοπές. Για τα παιδιά,…
Read More
Είναι το παιδί μου έτοιμο να πάει Α΄ δημοτικού;
Είναι γεγονός πως η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό είναι μια αγχωτική κατάσταση τόσο για τους γονείς όσο και για τα ίδια τα παιδιά.…
Read More
Βάζοντας Υγιή Όρια Στο Παιδί
Πώς μπορώ να θέσω υγιή όρια στο παιδί μου;   Η θέση ορίων στη συμπεριφορά των παιδιών αποτελεί θεμέλιο λίθο για τη δημιουργία υγιών σχέσεων…
Read More
Η Σημασία της Ακουστικής Διάκρισης
Η λογοθεραπεία ασχολείται με τους τομείς της αντίληψης του λόγου και των ήχων του περιβάλλοντος, της κατανόησης λόγου, της άρθρωσης, της φώνησης, του διαλόγου και…
Read More