Τι είναι η Παράλληλη Στήριξη (Π.Στ);
Η Π.Στ είναι ένας από τους θεσμούς του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για να εντάξει και να στηρίξει μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εντός της σχολικής τάξης με την καθοδήγηση και την παρέμβαση που παρέχει ένας εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής σε επίπεδο 1:1 (Νόμος 3699/2008).
Την έγκριση της Π.Στ δίνει ο επίσημος φορέας του Υπουργείου, τα ΚΕΔΑΣΥ, ορίζοντας όχι μόνο τον αριθμό των εκπαιδευτικών ωρών που χρειάζεται ο εκάστοτε μαθητής, αλλά και παρέχοντας οδηγίες οργάνωσης ανάλογα με τη διάγνωση που δίνεται.
Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι φορές που η Π.Στ παρέχεται και ιδιωτικά από την οικογένεια με σκοπό την ενίσχυση του θεραπευτικού προγράμματος που ακολουθεί το παιδί. Στην περίπτωση μάλιστα που ηλικιακά δεν εντάσσεται στους φορείς εκπαίδευσης (ηλικία κάτω 4 ετών), ή που υπάρχει καθυστέρηση στο να γίνει αξιολόγηση από τον επίσημο φορέα του κράτους, η ιδιωτική Π.Στ είναι μονόδρομος.
Όταν η Π.Στ γίνεται ιδιωτικά, ο θεραπευτής ενδέχεται να είναι ειδικός παιδαγωγός, λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής ή ψυχολόγος ανάλογα τις δυσκολίες του μαθητή. Ο ίδιος βρίσκεται σε σταθερή επικοινωνία με το πλαίσιο που παρακολουθεί το παιδί θεραπευτικά.
Ποια παιδιά χρήζουν Παράλληλης Στήριξης (Π.Στ);
Μαθητές που εντάσσονται σε κάποιες από τις παρακάτω διαγνωστικές κατηγορίες, χρήζουν Π.Στ:
- νοητική αναπηρία
- κινητική αναπηρία
- χρόνια νοσήματα
- διαταραχές λόγου
- ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, ΔΕΠ-Υ)
- διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές – αυτισμός
- ψυχικές διαταραχές
- πολλαπλές αναπηρίες
Γιατί είναι σημαντική η Παράλληλη Στήριξη (Π.Στ);
Η Π.Στ δεν αποτελεί φύλαξη ούτε απλή συνοδεία του μαθητή στο σχολικό πλαίσιο. Απαιτείται οργάνωση και επιστημονική αρτιότητα από τον εκπαιδευτικό ή τον θεραπευτή προκειμένου να βοηθηθεί ο μαθητής. Αποσκοπεί στην ομαλή ένταξη του μαθητή στο ευρύτερο σχολικό περιβάλλον με βασικούς σκοπούς την κοινωνικοποίηση, την τροποποίηση αρνητικών συμπεριφορών και την μαθησιακή κάλυψη.
Σε μαθητές με συγκεκριμένες διαγνώσεις – δυσκολίες, η Π.Στ είναι σημαντική αναφορικά με την οργάνωση του μαθητή και την ανάπτυξη σχολικών δεξιοτήτων που θα οδηγήσουν στη βελτίωση του ρυθμού απαντητικότητας και συμμετοχής του μέσα στην τάξη.
Συχνά είναι αναγκαία η διαφοροποίηση ή/και απλοποίηση των γνωστικών στόχων, η οπτικοποίηση του σχολικού προγράμματος, το πρόγραμμα ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων. Μεγάλης σημασίας είναι η παρουσία και ο ρόλος της Π.Στ στα διαλείμματα για τη δημιουργία και σύσφιγξη των σχέσεων του μαθητή με τους συμμαθητές του.
Είναι στίγμα το παιδί μου να έχει Παράλληλη Στήριξη (Π.Στ);
Συνήθως θεωρείται στίγμα ένα παιδί να έχει Π.Στ. Γι’ αυτό συχνά η Π.Στ ορίζεται ως βοηθός όλης της τάξης ή η θέση που έχει μέσα στην τάξη είναι διακριτικά κοντά στο μαθητή. Όμως, σκοπός της Π.Στ είναι να γεφυρώσει τις όποιες δυσκολίες του μαθητή και να τον πλαισιώσει έτσι, ώστε οι υπόλοιποι μαθητές να έρθουν σε επαφή με το διαφορετικό και να τον αποδεχτούν. Είναι περισσότερο στιγματιστικό να δοθούν ταμπέλες «τεμπέλης», «φασαριόζος», «περίεργος», «αργός» από το να δοθεί η δυνατότητα σε ένα παιδί να φανεί ίσο. Εξάλλου ζούμε σ’ έναν κόσμο που όλοι είμαστε διαφορετικοί και το σχολείο είναι ο χώρος που οφείλει να προάγει την επαφή με την διαφορετικότητα.
Μουκανάκης Κωνσταντίνος,
Εκπαιδευτικός ειδ.αγωγής, Ειδ. Παιδαγωγός