Το παιδί σας περιγράφει ;

Πολλές φορές θα έχετε παρατηρήσει στα παιδιά σας την αδυναμία να σας περιγράψουν πώς πέρασαν στο σχολείο. Συνήθως,  οι απαντήσεις που δέχεστε είναι «παίξαμε, ζωγραφίσαμε». Σε άλλες περιπτώσεις ,παρατηρείται δυσκολία στην περιγραφή ενός παιχνιδιού που είδαν στην τηλεόραση και πρέπει να σας το περιγράψουν προκειμένου να το αγοράσετε. Δεν μπορεί να βρει τις λέξεις που θα το βοηθήσουν, αλλά και με ποια σειρά θα πρέπει να τα πει. Έτσι, καταλήγει στον εκνευρισμό και την ματαίωση. Ακόμη, κάτι πολύ συνηθισμένο είναι η αδυναμία ανταπόκρισης σε ερωτήσεις του τύπου  «πώς πέρασες στην εκδρομή;» και το παιδί να ανταποκρίνεται «καλά». Επίσης, μια δυσκολία περιγραφής  ενός περιστατικού μέσα στην τάξη ή τις οδηγίες που έδωσε η δασκάλα.

Όλα αυτά μας οδηγούν στο συμπέρασμα πως το παιδί αντιμετωπίζει μια δυσκολία στην προφορική  έκφραση! Πότε όμως θα πρέπει να απευθυνθούμε σε έναν λογοθεραπευτή;

Καταρχάς, καλό θα ήταν να παρατηρήσουμε το παιδί ανάλογα με την ηλικία του. Για παράδειγμα ένα παιδί 4 ετών: μιλάει για μια δραστηριότητα, ζητάει επεξηγήσεις, διανθίζει μια ιστορία που αφηγείται, διαθέτει πλούσιο λεξιλόγιο και χρησιμοποιεί σωστά γραμματικούς κανόνες. Ένα παιδί 5 ετών ανακαλεί ένα μέρος μιας ιστορίας, αφηγείται ιστορίες, χρησιμοποιεί το μέλλοντα. Και καθώς προχωράμε στις επόμενες ηλικιακές βαθμίδες τα παιδιά καλούνται να εισάγουν στην περιγραφή τους τα συναισθήματά τους και τις απόψεις τους δίνοντας έτσι μια σύνθετη διάσταση. Όμως, για να μπορέσουν να φτάσουν σ’ αυτό το επίπεδο θα πρέπει πρώτα να μάθουν να ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΝ!!!

Να περιγράφουν:

  • Αρχικά αντικειμενικά( μόνο τα χαρακτηριστικά )
  • Ζώα
  • Τοποθεσίες
  • Καταστάσεις/ φαινόμενα (αναφέρεται και σε παιδιά δημοτικού- γυμνασίου με μεγάλες δυσκολίες )

Χρησιμοποιώντας ,κάθε φορά,  τις κατάλληλες συνδετικές λέξεις , επίθετα, ουσιαστικά και ρήματα.

Γι΄ αυτό αν τα παραπάνω παραδείγματα αντικατοπτρίζουν τις δυσκολίες του παιδιού σας τότε μια αξιολόγηση από ένα λογοθεραπευτή είναι απαραίτητη. Ας μη ξεχνάμε πως η δόμηση του προφορικού λόγου είναι ένα βασικό  σκαλοπάτι για τη σωστή δόμηση του γραπτού.

 Λογοθεραπεύτρια

Γιαννακοπούλου Ευαγγελία

Leave a comment

Related Posts

Εκπαιδευτική Παρέμβαση σε παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
Η αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής παρέμβασης σε ένα μεγάλος μέρος της στηρίζεται στην κατάλληλη επιλογή του σχολικού πλαισίου που θα βρεθεί το παιδί. Η συμπεριληπτική εκπαίδευση…
Read More
Ομαλή Προσαρμογή στο Σχολείο τον Σεπτέμβριο: Συμβουλές για Γονείς και Παιδιά
Ο Σεπτέμβριος είναι μια περίοδος προκλήσεων για πολλές οικογένειες, καθώς σηματοδοτεί την επιστροφή στην καθημερινότητα του σχολείου μετά από τις καλοκαιρινές διακοπές. Για τα παιδιά,…
Read More
Είναι το παιδί μου έτοιμο να πάει Α΄ δημοτικού;
Είναι γεγονός πως η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό είναι μια αγχωτική κατάσταση τόσο για τους γονείς όσο και για τα ίδια τα παιδιά.…
Read More
Βάζοντας Υγιή Όρια Στο Παιδί
Πώς μπορώ να θέσω υγιή όρια στο παιδί μου;   Η θέση ορίων στη συμπεριφορά των παιδιών αποτελεί θεμέλιο λίθο για τη δημιουργία υγιών σχέσεων…
Read More
Η Σημασία της Ακουστικής Διάκρισης
Η λογοθεραπεία ασχολείται με τους τομείς της αντίληψης του λόγου και των ήχων του περιβάλλοντος, της κατανόησης λόγου, της άρθρωσης, της φώνησης, του διαλόγου και…
Read More